AVISEN

ANNONCE
NYHEDSBREV
Modtag vores gratis nyhedsbrev
Indtast Email:



NYHEDER

Brad Moody: What if Jesus was a drag queen (studie). 59 x 61 cm, maleri på plade. Foto: PW.
Southern Art

Af Preben Winther
prebenwinther@up95.dk

Har man ikke rejst rundt i eller opholdt sig i USA – og vel at mærke uden for New York og andre storbyer – og ved selvsyn sat sig ind i tingene, er begrebet amerikansk kunst en sært svævende størrelse herhjemme. Gennem pressen erfarer man som regel kun noget om de rigtig store og berømte navne, mens de øvrige kunstnere, som tæller tusinder og atter tusinder, forbliver i ukendthedens mørke.
Med udstillingen RODEO åbner Gallerie Rasmus i Odense nu mulighed for at opleve et lille udvalg af værker skabt af fire billedkunstnere fra sydstaterne, nærmere betegnet Texas og Louisiana, og det er øjenåbnende og overraskende intimt. For det danske islæt sørger maleren Anders Moseholm, der i øvrigt også har formidlet kontakten til sine amerikanske kolleger.

Skamløs satire og hverdagsskildringer
De malerier, som Brad Moody (f. 1965) er ophavsmand til, udstråler en heftig billedskabende vilje på et både humoristisk og konfronterende niveau. Kunstneren er bosat i Houston, Texas; oprindelig er han uddannet arkitekt og designer i New York, men bestemte sig for Sydstaterne og billedkunsten. Moody er en sprudlende visuel storyteller, der i sine billeder griber fat om nogle af sydstaternes myter og ’hellige køer’ i en stil, der befinder sig midt i feltet ekspressionisme, tegneserie og graffiti. Ind imellem udtrykker han sig med skamløs satire, som f.eks. i studiet What if Jesus was a drag queen, hvor han nok spidder flere lokale forhold på sin hvasse pensel og blyant, end en dansk galleri-besøgende lige kan gennemskue.
Randall Mosman (f. 1982) kommer også fra Houston. Han eksperimenterer med såkaldte grissager, altså malerier holdt i sort/hvid. De værker, han har valgt til udstillingen, kan forlede én til den mistolkning, at han er baptist, selv om han angiveligt ikke er troende. Hans billedsuite af dåbshandlinger i en flod ser han blot som ét aspekt ud af mange i sin skildring af forskellige sider af Sydens dagligdag. De lidt stive set-ups kan lede tankerne hen på de ligeledes rent sort/hvide malerier, som den tyske kunstner Gerhard Richter skabte i midten af 60’erne, og hvor han portrætterede medlemmer af sin familie, f.eks. sin onkel Rudi, der optrådte i nazi-uniform. Men Mosman’s stil er mindre tilstræbt dekadent og dobbelttydig.

Subtile provokationer og affaldspapir
En tredje af de medvirkende kunstnere er Matthew Bourbon (f. 1970). Han er professor ved University of North Texas’ College of Visual Arts and Design, Denton, og bor uden for Dallas. Hans malerier er halvt figurative, halvt abstrakte. På ét og samme lærred optræder virkelighedsnære skildringer side om side med områder bestående af myriader af småbitte farveflader, der gør en naturalistisk tilgang til værket irrelevant og udfordrer beskuerens oplevelse. Bourbon’s værker er provokerende på en subtil måde. De stiller mange spørgsmål. Svarene må man selv søge. Spændende og anderledes.
Det er det sidste blad på den amerikanske firkløver så sandelig også. Lurah Blade bor i Louisiana, er omkring 50 år gammel og har ifølge pålidelig kilde aldrig udstillet før. Anders Moseholm betegner kende som ”et naturtalent”.
Lurah Blade laver de fleste af sine værker på affaldspapir, som hun finder. Hun farvelægger med kridt, og hun arbejder med collageelementer. Inciterende linjer og slyng, fantastiske mønstre, og så, pludselig, dukker ansigter og menneskelignende figurationer frem af det hele. Det synes, som om mange forskellige kulturer er blandet sammen i kunstnerens billeder. De er umiddelbart charmerende og meget svære at blive færdige med. Nogle få, meget enkle tegninger på hvidt papirer står meget stærkt. De tåler sammenligning med tegninger af selv meget store kunstnere.

Storbyens stemning
Udstillingens danske klangbund står Anders Moseholm (f. 1959) for – og den er for øvrigt slet ikke så dansk endda. Kunstneren har taget en del af sin uddannelse i New York og har siden i perioder opholdt sig og også udstillet i USA. Hans store malerier kan ses som fortolkninger af storbyens på én gang dybt fascinerende og alt for overvældende, evindelige, dunkende rytme. Menneskemylder, biler og skyskrabere flimrer og fortoner sig i halvt udviskede, delvist nonfigurative volter af hvidt og gråt. Der er ikke tale om skildringer af specifikke byer eller lokaliteter - som f.eks. Ulrik Møller eller italieneren Claudio Cionini står for - men om følelsesmæssigt-seismografiske pulstagninger på begrebet storby.

Hvorfor den amerikanske udstilling har fået titlen RODEO får stå hen i det uvisse. Ordet lugter ganske vist af western og Texas, men derudover er der intet i malerierne, der leder tanken hen på den berømte type shows med (dum)dristige cowboys, vilde heste og olme tyre.
Det skal dog ikke afholde nogen fra et besøg i galleriet og få et indtryk af, hvad der rører sig i kunsten i The Deep South. ”In America the biggest is the best,” skal den amerikanske popkunstner Roy Lichtenstein engang have udtalt. Herhjemme kan vi godt nøjes med mindre.

Gallerie Rasmus
Ny Vestergade 9, Odense
Frem til den 5. december


Send til ven

Luhra Blade: Uden titel. Ca. 62 x 50 cm, mixed media på papir. Foto: PW.

Matthew Bourbon: They call me beautiful. 30 x 30 cm, maleri på lærred. Foto: PW.
NYHEDER
Eksotiske toner i den fynske natur
 Johannes Larsen og japansk træsnitkunst
- Læs mere...
Kunst og strik
Hvad sker der, når man kobler kunst og strik. Det har en gruppe garnelskende kvinder sat sig for at undersøge
- Læs mere...
Med tiden som omdrejningspunkt
På det nordjyske Galerie Provence viser billedkunstner Christina Mosegaard nye værker under titlen ”Wunderkammer Billeder”.
- Læs mere...
Den Frodige Fynske have
150 års fejringen af Johannes Larsens fødsel
- Læs mere...
I gang efter afgang
Katrine Skovsgaard dimitterede fra det Fynske Kunstakademi sidste år, fik en hæderspris og kan her i foråret opleves i Odense, Sønderborg, London, og i Raadvad nord for København
- Læs mere...
ARTIKLER FRA NYESTE AVIS
Detlev Blunck
Stor særudstilling på Nivaagaard
Af Karen Hammer
Pissarro på Ordrupgaard
Danske malere i Dansk Vestindien
Af Ove Bjørn
Den Frodige Fynske have
150 års fejringen af Johannes Larsens fødsel
Af Lise-Lotte Blom
KUNSTKALENDER - 307 Arr.
ANNONCE