AVISEN

ANNONCE
NYHEDSBREV
Modtag vores gratis nyhedsbrev
Indtast Email:



NYHEDER

Gavin S. Beck: Before Rebirth. Foto: Erik Meistrup.
Den tabte musiks tempel

Af Erik Meistrup
meistrup@webspeed.dk

En by som Århus gemmer mindre udstillingssteder, som vi ofte ikke får med i vores anmeldelser bl.a. fordi de ofte har en skæv eller kort udstillingsperiode. Denne gang vil jeg omtale dette lille kunstnerstyrede udstillingssted, der har skiftende udstillinger og også afholder musikarrangementer. Det man viser peger ofte i forskellige retninger, men man forsøger at vise enkeltstående eksperimenter, der ikke lige kan passe ind i mere traditionelle rammer på et galleri eller en kunsthal. Men det handler også om, at man dvs dem der styrer stedet ønsker at give plads til at møde andre kunstnere, der afprøver ny former og materialer. Ikke alt er lige godt, men det er jo naturligt, når man åbner for mange eksperimenter, så det er yderst rosværdigt, at det er lykkedes at fastholde stedet og dets virksomhed gennem flere år og langsomt skabt en betydning, man ikke skal se bort fra.

Før Genfødsel
Gavin Beck har sammen med lydkunstneren Jørgen Teller skabt en unik installation, der er placeret i et mørk rum med svage spot på den skulpturelle tyngde i rummet. Man går ind i rummet og mødes af et lydbillede, der befinder sig et sted mellem rigtig musik og støj. Det er både kildrende i øregangen og samtidig frastødende på samme tid.
I midten af rummet ned fra lofte i en wire hænger fire sorte blokke. Nedenunder er en stor metalbakke eller kar med noget lyst plastikgranulat og synes at hvile på en sort bunke - der viser sig at være koks. Det viser sig at de fire blokke er dannet af sort vinyl. Det er faktisk stakke af sammensmeltede vinylplader. Vi står altså overfor resterne af en historisk periode, hvor musik blev nedfældet på vinylplader (og lidt senere på kassettebånd) og var baseret på en analog teknik. Vi står og ser på blokke af smeltet musik, som vi ikke kan høre længere og heller ikke bestemme, hvad det oprindelige var.
Hvad betyder installationen med den besynderlige lyd i baggrunden. Har processen med at skabe blokkene frisat musikken, så den så at sige er løbet sammen til en fusioneret enhed, som vi så hører. Eller er de 4 blokke at opfatte som fire fængsler, hvor musikken er indsmeltet og aldrig igen kan frigives?
Det hele hviler igen på en mængde koks, der nærmest har dannet en podiefod. Koks er jo kul, der har været igennem en forældlingsproces (delvis afbrænding) for at kunne bruges nemmere til brændsel (det kan være svært at få stenkul til at brænde). Koks er altså et grundstof, der har farven til fælles med vinylpladerne, det har været brændt, men har bevaret en mængde energi. Betyder installetionen, at vi står foran et slags brændalter, hvor koks skal antændes for at smelte vinynel yderligere til ukendelighed, altså fjerne den sidste rest forbindelse til en anvendelse og gøre det til et grundmateriale, der kan bruges til noget nyt. At vinyl og koks er i samme mellem tilstand?
Vi er i et slags tabt musiktempel - og de fire blokke leder faktisk tankerne hen på de bedemøller, som man kan finde dem i buddhistiske templer i Indien og Nepal. Faktisk en flot og gennemarbejdet installation, der åbner for oplevelse og eftertanke.

Spanien 19C
Kalkværksvej 5A, Århus C
Frem til den 19. september


Send til ven
NYHEDER
Elementære forvandlinger
Eksperimenterende kunst af billedkunstnere Sarah Jo Fischer, Xenia Lassen og Jens Thordal
- Læs mere...
10 års jubilæumsudstilling
Galleri Arte, Frøstrup viser et brag af en jubilæumsudstilling
- Læs mere...
Eksotiske toner i den fynske natur
 Johannes Larsen og japansk træsnitkunst
- Læs mere...
Kunst og strik
Hvad sker der, når man kobler kunst og strik. Det har en gruppe garnelskende kvinder sat sig for at undersøge
- Læs mere...
ARTIKLER FRA NYESTE AVIS
Dag fødes og dør i natten
Den amerikanske nat i Galleri Bo Bjerggaard
Af Poul Brasch
Ansigt til ansigt
Face-udstilling - identitet aflæst gennem ansigtet
Af Lise Barsøe

Op fra gemmerne
Statens Museum for Kunst udstiller oldies og goodies
Af Orla Schantz
KUNSTKALENDER - 284 Arr.