Modtag vores gratis nyhedsbrev
Indtast Email:

BOGANMELDELSER

Det sublime landskab

Anmeldt af Rigmor Lovring
rigmorlovring@webspeed.dk

Titlen DET SUBLIME LANDSKAB er overskriften på såvel bog som den store temaudstilling, der sommeren 2011 kan ses på KunstCentret Silkeborg Bad. Bogen er skrevet til udstillingen, der bliver vist i forbindelse med hjuldamperen Hjejlens 150 års jubilæum, og de to forfattere civilingeniør Palle Kougaard fra Katrinedal og chefredaktør ved Midtjyllands Avis, Steffen Lange, har valgt at fortælle om en række af de kultur- og kunsthistoriske rammer for egnen omkring Silkeborg – og dermed også Hjejlen. Det er blevet til en god og fængslende introduktion til det midtjyske område.

Flyv fugl
Steffen Lange fokuserer i en personlig beretning på fuglelivet strækkende sig fra oplevelser i barndommens opvækst i Sydslesvig over Højskolesangbogens sangskat til digtere, som har gjort brug af fuglehenvisninger i deres skriftlige arbejde. I syv særlige kapitler viet de syv fugle, som i dag lægger navn til Hjejleflådens skibe, giver han endvidere en poetisk beskrivelse af den natur og det landskab, der omgiver Hjejlen og de øvrige skibe. Afsnittene er fint illustreret med nye værker udført af Sonia Brandes.

Det Sublime Landskab
Med baggrund i digtere og skribenters beskrivelser af datidens midtjyske område og landskab giver Palle Kousgaard et grundigt kulturelt indblik i egnens forhold i midten af 1800-tallet. Derpå belyser han rækken af kendte og mindre kendte kunstnere, der med deres værker har været med til at tegne et billede af såvel Himmelbjergegnen som de mægtige søområder, skov- og hedestrækninger, som var/er at finde i det midtjyske landskab. Teksten er illustreret med et udvalg af såvel kendte som ukendte landskabsmotiver og fotos.
Historien om 1800-tallets malere på Silkeborgegnen har indtil nu kun været gennemarbejdet sporadisk, hvorfor bogen er et væsentligt bidrag til den videre forskning i det spændende kulturelle og kunstneriske emne.
Det sublime landskab
Redaktion: Iben From
Hovedtekster: Steffen Lange og Palle Kousgaard